Savez za Željeznicu

Intermodalni centar u Križevcima ima sve preduvjete da bude uspješan

Intermodalni centar u Križevcima ima sve preduvjete da bude uspješan

U Križevcima je 1. veljače 2022. održan panel „Intermodalni logistički centar – zelena logistika za gospodarski razvoj Križevaca“ na kojem je predstavljena ideja  izgradnje terminala za intermodalni prijevoz, njegova važnost i prednost koju donosi lokalnoj zajednici i hrvatskom gospodarstvu. Svi sudionici dali su svoju punu podršku gradnji terminala, jer je svatko od njih u tome našao neke prednosti za svoje poslovanje.

U organizaciji Saveza za željeznicu i Grada Križevaca održan je naš prvi ovogodišnji panel u Razvojnom centru i tehnološkom parku Križevci, pod nazivom „Intermodalni logistički centar – zelena logistika za gospodarski razvoj Križevaca“. Cilj panela bio je predstaviti planove Grada Križevaca o izgradnji intermodalnog logističkog centra, mogućnostima njegove realizacije te koristi koje bi takav projekt donio lokalnoj zajednici, hrvatskom gospodarstvu i prijevoznicima.

Predsjednik Saveza za željeznicu Ante Klečina, ujedno i moderator skupa, tom je prilikom naglasio da smo temu prvog ovogodišnjeg panela odabrali zbog najmanje tri ključna razloga.

-Prvi je taj jer su intermodalni prijevoz i logistika postali „top tema“ u pandemiji zbog globalnih trendova nestabilnosti opskrbnih lanaca između Azije i Europe, zatvaranja granica, nestašice sirovina i poluproizvoda, povećane potražnje za skladišnim kapacitetima, povećanih cijena transporta, itd. Drugi je razlog taj što se već godinama osjeća nedostatak intermodalnih terminala u Hrvatskoj, a čini se da dio odgovora na to leži i u ideji Grada Križevaca o izgradnji intermodalnoga logističkog centra. Treći, iako ne najmanje važan, je razlog što Europski zeleni plan, kao i Strategija za pametnu i održivu mobilnost EU, predviđaju da bi do 2050. godine čak 75% svog teretnog prijevoza trebali ostvariti željeznicom ili riječnom plovidbom. Za mnoge zemlje, pa tako i za Hrvatsku, to znači da će puno više od polovine sadašnjeg prijevoza tereta do 2050. godine sigurno morati biti ostvareno s najodrživijom modom prijevoza na kopnu – željeznicom, rekao je Klečina.

Sa HŽ Infrastrukturom se traže praktična i pragmatična rješenja

Sam sažetak ideje gradnje terminala za intermodalni prijevoz u Križevcima predstavio je gradonačelnik Mario Rajn, istaknuvši kako je sama ideja krenula iz križevačkog Upravnog odjela za EU fondove i gospodarstvo. Jedan od motiva bila je činjenica da će se u sklopu izgradnje drugog kolosijeka željezničke pruge Dugo Selo – Križevci dekomisionirati dio željezničke pruge u dužinu od 2,2 kilometara, a koji se proteže uz Poslovnu zonu Gornji Čret. O tome kako iskoristit taj kolosijek za potrebe budućeg terminala, već se neko vrijeme vrlo ozbiljno i redovno razgovara sa stručnjacima iz HŽ infrastrukture, za koje gradonačelnik kaže:

– Značajno smo napredovali u odnosima od prvotnog sastanka kad je stav bio negativan. Sad komuniciramo na tjednoj razini, došli smo do dijaloga u kojem se traže praktična i pragmatična rješenja, rekao je Rajn.

Župan Darko Koren, gradonačelnik Mario Rajn i predsjednik SZŽ Ante Klečina daju izjavu za medije. 

Govoreći o slobodnom zemljištu, nadodao je kako je riječ o vrijednom resursu, pogotovo kada se uzme u obzir da je odmah po izlasku s brze ceste u Križevcima, a neposredno prije nadvožnjaka, predviđen ulaz u Poslovnu zonu Gornji Čret. Upravo na tom prostoru gradio bi se intermodalni terminal, a riječ je o 65 hektara državnog zemljišta, za koje je u postupku prijenos vlasništva na Grad. Napomenuo je kako su prvi koraci u provedbi ovog projekta već poduzeti pa je tako Grad uspješno povukao sredstva Europske unije za potrebu izrade idejnog rješenja i studije izvedivosti, a postoje i podloge u svim važnim dokumentima, od Prometne strategije RH do prostornih planova grada Križevaca.

– To nam je jako bitan projekt, drago nam je da su ga prepoznala ministarstava, drugi partneri i županije i sigurni smo da je riječ o projektu koji može bitno transformirati lokalnu zajednicu, lokalno gospodarstvo, učiniti grad zaista zelenim i razviajti Križevce kao destinaciju, prvenstveno u poslovno-logističkom smislu, istaknuo je gradonačelnik Rajn.

Ovaj projekt uvršten je kao jedan od strateških projekata u Razvojnom sporazumu sjevernih županija pa je u vezi s time župan koprivničko-križevački Darko Koren istaknuo punu podršku ovom projektu:

-Na dobrom  smo tragu da ovaj prostor pripremimo za budućnost. Ovaj projekt je sigurno nešto što će u budućnosti, usudim se reći, imati prednost pred svim onim prostorima koji takav jedan koncept neće imati. Županija će se nadograditi na početne korake Grada u svim onim formama u kojima je to moguće i u kojima se to od nas očekuje.

Hrvatska nije iskoristila svoj geostrateški položaj

O utjecaju intermodalnog terminala na gospodarski razvoj i privlačenje robnih tokova govorio je docent na Zavodu za transportnu logistiku Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu dr. sc. Tomislav Rožić. Rekavši na početku to da Hrvatska „nije iskoristila svoj fenomenalni geostrateški položaj“, o kojem se stalno priča, objasnio je koji su preduvjeti nužni za uspostavu intermodalnog terminala. Zaključio je to kako bi Križevci mogli imati terminal koji, ne samo da bi bio vezan uz pomorsku luku Rijeka i tako proširio njeno gravitacijsko područje, nego bi proširio i gravitacijsko područje cijele Republike Hrvatske. Pored niza drugih preduvjeta za izgradnju jednog takvog terminala, naglasio je Rožić, potrebna je i politička potpora.

– Grad Križevci bi uz grad Zagreb postao iznimno važno logističko središte RH, povećalo bi se zapošljavanje i razvijenost regije, povećali bi se proračunski prihodi i dohodak stanovnika, kao i dostupnost izvoznih strategija regionalnim i lokalnim gospodarstvenicima, pojasnio je Rožić.

Slijeva na desno: Manuel Brković, Podravka d.d., Ivica Katavić, KTC d.d. i doc. dr. sc. Tomislav Rožić, Fakultet prometnih znanosti Zagreb. 

Nakon uvodnih izlaganja uslijedila je panel diskusija u kojoj su sudjelovali gradonačelnik Mario Rajn, član Uprave – direktor „Rail Cargo Carrier Hrvatska“ Milan Brkić, glavni direktor lanca opskrbe tvrtke „Podravka d.d.“ Manuel Brković, predsjednik Nadzornog odbora tvrtke KTC d.d. Ivica Katavić i docent na Zavodu za transportnu logistiku Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu Tomislav Rožić.

Sudionici su govorili o važnosti intermodalnih terminala, kako sa pozicije lokalnog gospodarstva, tako i sa pozicije prijevoznika. Svi redom dali su svoju punu podršku gradnji intermodalnog terminala u Križevcima, jer je svatko od njih u tome našao neke prednosti za svoje poslovanje.

100 kamiona dnevno iz „Podravke“

Ivica Katavić rekao je to da se trgovci uglavnom koriste cestovnim prijevozom, ali bi KTC vrlo rado u tom prostoru smjestio i svoj logistički centar. Manuel Brković rekao je pak to da „Podravka“ tek 5 posto svojih roba vozi željeznicom, ali kad bi imali terminal, brzu i cijenovno povoljnu uslugu, svakako bi povećali taj udio jer iz Koprivnice prema Rijeci dnevno ide oko 100 kamiona koji odvoze robu na brod. Oni bi rado cestovni prijevoz zamijenili željezničkim, ali:

– Željeznički operateri trebaju biti zeleniji, jeftiniji, jednostavniji i brži, a ne da kontejner čekamo 7 dana za prihvat robe i još 7 dana za njenu dopremu na destinaciju, rekao je Brković.

Milan Brkić izrazio je zadovoljstvo idejom o intermodalnom terminalu i vjeruje da bi ga prijevoznici koristili i za priklupljanje tereta iz okolnih zemalja.  Na pitanje jednog gospodarstvenika iz publike, jesu li željeznički operateri spremni na prijevoz velikih tereta koji izlaze iz „gabarita jednog kontejnera“, Brkić je u ime prijevoznika odgovorio:

 -Svi prijevoznici spremni su opsluživati sve vrste zahtjeva za prijevozom industrije i gospodarstva. Imamo mi i „bizarnih zahtjeva“ za prijevozom i uvijek odgovaramo na njih, ali, na kraju, uvijek cijena odlučuje o tome koju ćete vrstu prijevoza odabrati, rekao je Brkić. 

Panel je završio zaključkom kako projekt intermodalnog logističkog centra u Križevcima ima sve preduvjete da bude uspješan i vrlo je važan za daljnji razvoj Križevaca, ali i cijele Republike Hrvatske.

Kontejnerski terminal Rijeka Brajdica (foto: A. Klečina).

Uz gospodarstvenike, poduzetnike i prijevoznike, panelu su prisustvovali predsjednik Gradskog vijeća Grada Križevaca Igor Frbežar, gradonačelnik Grada Ludbrega Dubravko Bilić, zamjenik gradonačelnika Danijel Šaško, direktorica Križevačkog poduzetničkog centra d.o.o. Jelena Velić, pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo, komunalne djelatnosti i poljoprivredu Koprivničko-križevačke županije Marijan Štimac, pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo, financije, EU fondove i javnu nabavu Ivan Biškup i pročelnik Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo, gradnju, prostorno uređenje i zaštitu okoliša Krešimir Brunović sa suradnicima.

 

Sponzori skupa „Intermodalni logistički centar – zelena logistika za gospodarski razvoj Križevaca“.

Panel su podržali i sponzori: zlatni sponzor Grad Križevci te brončani sponzori ALTPRO, AP Consulting, Rail Cargo Carrier Hrvatska te medijski pokrovitelj Televizija Križevci.

Cijeli događaj možete pogledati na poveznici https://youtu.be/4HX-TCadWdU

 

Prezentacija Izgradnja intermodalnog logističkog centra Križevci – planovi, Mario Rajn, gradonačelnik Križevaca

Prezentacija Utjecaj intermodalnog terminala na gospodarski razvoj i privlačenje robnih tokova, doc. dr. sc. Tomislav Rožić, FPZ

 

 

 

© 2022 Savez za Željeznicu