Savez za Željeznicu

München – Berlin za manje od 4 sata!

München – Berlin za manje od 4 sata!

Prošlo je 25 godina i potrošeno je 11,8 milijardi eura! Toliko vremena i novca bilo je potrebno da bi se završio posljednji Njemački jedinstveni prometni projekt  – pruga velikih brzina između Münchena i Berlina. I došao je taj dan – 10. prosinca 2017., na prvi dan važenja novoga voznoga reda 2017/2018. kreću vlakovi između ta dva grada brzinom od 300 kilometra na sat, a putnici na odredište stižu za manje od 4 sata.

Naime, 10. prosinca 2017. otvara se dionica pruge velikih brzina između gradova  Erfurt (Tiringija)  i  Ebensfeld (Bavarska), što znači da je kompletirana cijela linija između Munchena i Berlina, preko Erfurta  i Nuremberga. Na liniji će voziti 70 vlakova tipa ICE T, 66 vlakova tipa ICE 3 i 40 vlakova tipa ICE 1, koji su u različitim razdobljima proizvedeni od strane konzorcija partnera od kojih se najviše ističu Siemens, Bombardier, Alstom i drugi. U vlakovima je ugrađena tehnologija Atlas 200 solution (ETCS) francuskog proizvođača Alstom, koja omogućava jednostavan i siguran promet velikim brzinama.

VDE (Verkehrsprojekte Deutsche Einheit – Prometni projekti ujedinjenja Njemačke) su bili veliki infrastrukturni prometni projekti u Njemačkoj, započeti 1991. godine, kako bi se osigurao željeznički i cestovni putnički i teretni prijevoz između istoka i zapada, kao i između sjevera i juga Njemačke. Možda i najveći od svih projekata upravo je i ova pruga između prvog i trećeg po veličini grada u Njemačkoj. Spajanje Berlina i Münchena linijom velikih brzina kompletirana je njemačka mreža pruga velikih brzina koja je ujedno i dio TEN-T koridora koji spaja europski sjever (Finska, Švedska, Danska) s krajnjim jugom (jug Italije).

„Vrlo smo ponosni što zajedno sa Njemačkim željeznicama otvaramo novo poglavlje europskog željezničkog prijevoza i činimo ga puno sigurnijim za putnike. Voziti se iz Berlina za München za manje od 4 sata, golemi je uspjeh koji omogućava konkurentnu i za okoliš prihvatljivu alternativu cestovnom i zračnom   prijevozu. Na pruzi se u potpunosti uvodi i ETCS sustav koji zamjenjuje 20 različitih sustava sigurnosti. To pokazuje da smo dostigli svjetski rang u sektoru mobilnosti.“ – rekao je u povodu toga događaj Gian-Luca Erbacci, stariji potpredsjednik Alstoma Europa.

No, nije sve išlo glatko! Otkako je pred 25 godina napravljen koncept, pruga velikih brzina München – Berlin bila je neprestano pod povećalom javnosti. Između ostaloga, prigovaralo se i to da će se na nju potrošiti silne milijarde eura poreznih obveznika. I da, potrošilo se – 11,8 milijardi eura!

Ali, od 10. prosinca 2017. na toj dionici putnici će se voziti dva sata kraće nego prije –  dakle, manje od 4 sata. Sve do samoga završetka projekt je stalno suočavan sa činjenicom da je on zapravo skupocjena pogreška. Ali operater DB vjeruje da je tim projektom željeznicu učinio financijski atraktivnijom od zračnoga i autobusnog daljinskog prijevoza. Na toj liniji željeznički udio sada je oko 20 posto, a DB se nada da će dostići 50 posto udjela u putničkom prijevozu.

Na pruzi je sagrađeno preko 300 željezničkih i 170 cestovnih mostova, pola dionice je pod zemljom ili u usjecima. Kako vlakovi kroz tunele tutnje 300 km na sat,  portali su opremljeni posebnim napravama koje upijaju valove kako bi spriječili buku i tijekom izlaza vlakova iz tunela.

Vlak ICE „Sprinter“ tri puta dnevno prolazi dionicu u oba smjera, a jedan smjer prolazi za manje od 4 sata, dok standardni ICE vlakovi dionicu prolaze za oko 4 i pol sata. Bit će to 10.000 novih mjesta u ICE vlakovima dnevno između dva grada. Kako bi to bilo moguće, Njemačke su željeznice napravile najveću promjenu u voznom redu u svojoj povijesti: promjenom je obuhvaćeno više od trećina svih vlakova DB-a na daljinskim linijama.

Na novoj željezničkoj liniji ugrađeno je 160.000 betonskih ploča (na pruzi se umjesto tucanika koriste betonske ploče). Kolosijeci su položeni sistemom domina na cijeloj dužini, uključujući mostove i tunele, što znatno povećava brzinu gradnje.

Nürnberg je najveće teretno čvorište na ruti i jedno je od čvorišta s najvećim radom u Njemačkoj. Nekadašnje „usko grlo“ je nadomješteno sa novih 13 kilometara pruge za isključivo za teretne vlakove od čega 7 kilometara pruge između Nürnberga i Fürtha prolazi tunelom . Do 2025. očekuje se da će prijevoz robe željeznicom porasti za 60 posto!!

Međutim, visoki troškovi izgradnje nove linije morat će se nadoknaditi kroz nekoliko načina. Dio strategije je povećanje broja putnika, ali i povećanje cijena karata. Redovna cijena za putovanje čitavom rutom je 132 Eura za 2. razred i 246 Eura za 1. razred. No, DB nudi i čitav niz velikih popusta ako karte kupujete danima ili tjednima prije putovanja. Ukoliko planirate dovoljno daleko unaprijed, možete pronaći i putovanja po promotivnim cijenama od 19,90 ili 29,90 Eura.

Njemačka udruga za zaštitu okoliša BUND kritizirala je projekt jer, po njima, on negativno utječe na okoliš. Međutim, DB odgovara da je kroz projekt kultivirano oko 4.000 hektara zemljišta i posađeno oko 600.000 stabala.

Tijekom radova nailazilo se i na mnoga arheološka nalazišta i bilo je puno posla za arheologe jer trasa prolazi tradicionalnom rutom starom tisuće godina. Svaka sličnost sa izgradnjom pothodnika u Sisku je slučajna?! Putem su pronađene ruševine stare više od 7000 godina, u njima je svjetlo dana ugledalo oko 20.000 različitih predmeta, a prilikom bušenja tunela nađeno je oko 150 do 200 milijuna godina starih fosila!

Sada kad je najveći njemački projekt priveden kraju, osnovna zadaća operatera jest kako uvjeriti korisnike da se voze vlakom umjesto da idu zrakoplovom, autobusom ili automobilom. Sa zanimanjem očekujemo marketinške kampanje koje će vabiti korisnike. Agencijama koje to budu osmišljavale bit će to puno lakše raditi ako će vlakovi, osim što će biti komforni i brzi, biti i točni!

Foto: vde8.de

© 2018 Savez za Željeznicu