Savez za Željeznicu

Obilježena 30. obljetnica osnivanja Službe za TPVV

Obilježena 30. obljetnica osnivanja Službe za TPVV

Pred trideset godina, odvajanjem djelatnosti iz Službe za vagone tadašnjeg HŽ-a, nastala je Služba za tehnički pregled vagona i vlakova sa Odjelom za tehnički pregled teretnih ,Odjelom za tehnički pregled putničkih vagona i vlakova te Odjelom za tekuće  održavanje bez otkapčanja, njegu i čišćenje vagona.

Raspadom Sekcija za vagone odvojene su tehničko vagonske djelatnosti tako da je organizirano 8 jedinica tehničkog pregleda vagona i vlakova. Na 72 preglednih mjesta u cijeloj Hrvatskoj pregledavali su se teretni i putnički vagoni, radio se pregled vlakova, održavanje bez otkopčavanja, na 18 lokacija bila je organizirana njega i čišćenje vagona, a na 15 lokacija održavanje elektro-uređaja na vagonima. Kako je to bilo vrijeme osamostaljenja Hrvatske, i pravilnici i upute više nisu dolazili iz Beograda, među prvim poslovima bila je prilagodba pravilnika i uputa međunarodnim dokumentima UIC-a. Izradom Pravilnika o tehničkom pregledu vagona te preko 24  upute, pred 25 godina stvoreni su temelji današnje Agencije za sigurnost željezničkog prometa u odjelu za tehničku ispravnost mobilnih kapaciteta. Danas je TPV nestao kao samostalna služba, skrb o vagonima preuzeli su operateri, a tehničku kontrolu sigurnosti nadgleda Agencija za sigurnost željezničkog prometa.

Sudionici obilježavanja 30 godina Službe za tehnički pregled vagona.

Ta obljetnica bila je povod organizaciji susreta dvadeset i pet bivših šefova službi i voditelja jedinica TPVV-a na terenu, uglavnom umirovljenika, koji je održan 31. svibnja 2022. u Zagrebu. Glavni organizator susreta bio je Marjan Rendulić, također već četiri godine umirovljeni željezničar, inače prvi šef Službe TPVV-a, dužnost koju je obavljao deset godina. O inicijativi i organizaciji susreta kaže:

-Susret je iniciralo nas nekoliko umirovljenika TPV-a koji se redovno čujemo. Svatko se prisjetio nekoga, javio nekome… “Lančano” smo skupljali adrese i došli do tridesetak imena ljudi koji su bili šefovi ili voditelji službe te radnih  jedinica TPVV-a, kasnije TPV-a. Okupilo nas se dvadeset i pet iz Zagreba, Osijeka, Vinkovaca, Varaždina, Koprivnice, Siska, Rijeke, Splita, Zadra i Šibenika.

Kao što priliči organizatoru, na početku susreta Rendulić je podsjetio na povijest osnivanja službe za TPVV, koja je dugo pripremana, ali je tek 1992. tadašnji direktor Bartol Ivanuša “slomio neke otpore” i prihvatio prijedlog organizacije u kojoj je tehnički pregled vagona i vlakova postao samostalna služba koja je brinula o skrbi teretnih i putničkih vagona. Danas, u uvjetima podjele bivšega HŽ-a na upravitelja infrastrukture i operatere te u uvjetima liberalizacije teretnog prijevoza, njenu je ulogu u kontroli tehničke sigurnosti za mobilne kapacitete preuzela  Agencija  za sigurnost željezničkog prometa, a skrb o vagonima vode privatni operatori za svoje vagone , rekao je Rendulić.

Podsjećanje na povijest osnivanja TPVV. 

Oduševljenje susretom nije krio ni najstariji sudionik susreta Pero Kričkić, osamdesetpetogodišnjak koji je na susret “potegnuo” iz Rijeke i u ime sviju sudionika zahvalio organizatorima na organizaciji obilježavanja značajne obljetnice. Radio je u Rijeci u radionici za vagone, bavio se najviše kočnicama, a osnutkom službe za TPV vodio je riječku podružnicu. Desetak godina predavao je i polaznicima Škole za pregledače i strojovođe u Kastvu. Nakon umirovljenja do 70. godine starosti još je povremeno radio honorarno, a otada vodi prosječan umirovljenički život. Prisjećajući se radnih dana rekao je:

-Sretan sam da sam među vama, da se družimo i podsjetimo kako smo se borili za važnost zanimanja pregledača vagona, koje je često bilo podcijenjeno, a ipak smo se izborili za beneficirani radni staž. Koliki je to tada bio posao, podsjetio bih da smo prije devedesetih, samo u Rijeci dnevno pregledavali u dolazu i odlazu 50 vlakova, mijenjali kočione papuče na 50 vagona dnevno, mijenjali po 1200 plahti dnevno u spavaćim vagonima.

Prikaz prve organizacije TPVV-a sa radnim jedinicama.

Sjećajući se “starih dana”, sudionici obilježavanja 30. obljetnice osnivanja Službe za tehnički pregled vagona i vlakova, s rezigniranjem su komentirali današnje stanje na željeznici, već i zbog toga što je malo tko od njih mogao doći u Zagreb i vratiti se kući isti dan u Rijeku, Split, Zadar, Šibenik…

Tekst i fotografije: Vlatka Škorić

© 2022 Savez za Željeznicu