Gredelj i Končar grade nove prototipove za HŽ Putnički prijevoz
2. studenoga 2009. bio je potpisan ugovor između HŽ-Putničkoga prijevoza d.o.o. i TŽV-a »Gredelj« d.o.o. o izgradnji prototipa četverodijelnoga elektromotornog vlaka za gradsko-prigradski prijevoz i trodijelnoga dizel-električnog vlaka za regionalni prijevoz, kao i ugovor između HŽ-Putničkoga prijevoza d.o.o. i Končar-Električnih vozila d.d. o proizvodnji prototipa četverodijelnoga elektromotornog vlaka za regionalni prijevoz.
U nazočnosti ministra Božidara Kalmete, gradonačelnika Milana Bandića te uprava HŽ Holdinga, TŽV-a »Gredelj« i »Končara« ugovore su potpisali Marijan Klarić, direktor HŽ-Putničkoga prijevoza d.o.o., Željko Pokrovac, predsjednik Uprave TŽV-a »Gredelj« d.o.o. i dr. Ivan Bahun, predsjednik Uprave Končar-Električnih vozila d.d.
MODERNIZACIJA VOZNOG PARKA HŽ-PUTNIČKOG PRIJEVOZA
Modernizacijom i održavanjem postojećih putničkih vagona koji čine vozni park HŽ-Putničkoga prijevoza d.o.o. ne može se bitno unaprijediti gradsko-prigradski i regionalni prijevoz putnika. Zbog toga je prijeko potrebno nabaviti nove motorne vlakove. U poslovnom planu za razdoblje od 2009. do 2015. HŽ-Putnički prijevoz d.o.o. predvidio je nabavu novih motornih vlakova za gradsko-prigradski prijevoz (ukupno 18) te motornih vlakova za regionalni prijevoz (25 dizelskih i 49 elektromotornih).
Budući da je riječ o opsežnom projektu modernizacije voznoga parka, HŽ-Putnički prijevoz d.o.o. odlučio je najprije nabaviti prototipove kako bi se provjerile mogućnosti primjene suvremenih elektromotornih pogona za vuču na postojećoj infrastrukturi. Naime, iskustva nekih susjednih željezničkih uprava upućuju na to da se uvođenje u promet većega broja novih vozila može negativno odraziti na ukupnu redovitost prometa zbog lošeg utjecaja vozila na postojeću infrastrukturu. Osim toga prototipove motornih vlakova, koji će biti napravljeni na temelju tehničkih zahtjeva HŽ-Putničkoga prijevoza d.o.o., provjerit će i putnici tijekom njihova pokusnog iskorištavanja. Sve te provjere rezultirat će konačnom specifikacijom tehničkih zahtjeva za serijsku izgradnju vlakova, koji će se nabavljati javnim natječajem.
Novi elektromotorni vlakovi za gradsko-prigradski prijevoz trebaju unaprijediti prijevoz putnika u prigradskom prijevozu Grada Zagreba suvremenom i većom udobnošću putnika, fleksibilnošću kapaciteta skraćivanjem vremena putovanja, manjim eksploatacijskim troškovima i novim prepoznatljivim dizajnom. Grad Zagreb subvencionirat će nabavu novih EMV-ova za gradsko-prigradski prijevoz u iznosu od 50% na temelju sporazuma koji je već potpisan godine 2005.
Novi regionalni dizelski i elektromotorni vlakovi trebaju omogućiti postupnu zamjenu konvencionalnih vlakova za prijevoz putnika s lokomotivskom vučom u lokalnom i međugradskom prijevozu te omogućiti skraćivanje vremena putovanja, veću udobnost putovanja i smanjenje ukupnih troškova iskorištavanja. Razvoj i izrada prototipova povjerava se domaćim tvrtkama TŽV »Gredelj« d.o.o. i Končar-KEV d.d. jer su oni renomirani proizvođači željezničkih vozila i imaju znatne referencije na tome području (izgradnja i modernizacija električnih i dizelskih lokomotiva i motornih vlakova, izgradnja niskopodnih tramvaja, usvojeno tehničko rješenje asinkronoga vučnoga elektromotornog pogona, vlastita tehnička rješenja upravljanja primijenjena na novom niskopodnom tramvaju itd.). Uspješan razvoj i izrada prototipova te njihova homologacija omogućit će domaćoj industriji tračničkih vozila ravnopravan status u postupku javne nabave za buduću serijsku isporuku motornih vlakova.
Nakon provedenog postupka javne nabave s odabranim ponuditeljem u pregovaračkom postupku bez prethodne objave za tri prototipa motornih vlakova, na prijedlog Povjerenstva Uprava HŽ-Putničkoga prijevoza, d.o.o. donijela je odluku o prihvaćanju izvješća Povjerenstva i odluku o odabiru, a Uprava HŽ-Holdinga d.o.o. dala je pristanaka na zapisnik Povjerenstva.
Financiranje: razvoj i izgradnju prototipa financiraju Grad Zagreb s 20 milijuna kuna, državni proračun s 40 milijuna kuna i HŽ-Putnički prijevoz d.o.o. s 54 milijuna kuna.
PROTOTIPOVI VLAKOVA
Prototip elektromotornog vlaka za gradsko-prigradski promet (TŽV „Gredelj“)
Namjena tog vlaka je prijevoz putnika na širem području Grada Zagreba. Radi se o relaciji Dugo Selo – Harmica s produženim linijama do Vrbovca i Novoselca. Također, koristit će se i na linijama prema Samoboru kad se dovrši izgradnja pruge Podsused–Samobor. Ukupni kapacitet vlaka je 500 putnika (200 sjedala, 300 stojećih mjesta) s mogućnošću udvostručavanja kompozicija u udarnim prijevoznim terminima tijekom jutra i u popodnevnim satima.
Prototip elektromotornog vlaka za regionalni promet (Kočar-KEV)
Namjena tog vlaka je prijevoz putnika na svim elektrificiranim prugama sustavom napajanja 25 kV 50 Hz. Radi se o relacijama Zagreb–Koprivnica, Zagreb– Novska-Slavonski Brod–Vinkovci, Zagreb–Sisak–Sunja, Zagreb–Karlovac–Ogulin–Moravice (Rijeka nakon izmjene sustava). Ukupan kapacitet tog vlaka je oko 400 putnika (220 sjedećih mjesta). Kao takav zamjenjuje konvencionalnu kompoziciju koja se sastoji od lokomotive i najmanje 5 vagona i koja dvostruko teža od elektromotornog vlaka.
Prototip dizel-električnog vlaka za regionalni promet (TŽV „Gredelj“)
Namjena tog vlaka je prijevoz putnika na neelektrificiranim prugama s intenzivnim prijevozom putnika. Radi se o relacijama Zagreb–Zabok–Varaždin-Kotoriba, Varaždin-Ludbreg-Koprivnica, Koprivnica-Našice-Osijek, Križevci-Bjelovar, Zabok-Krapina i Zabok-Stubičke Toplice. Zbog svojih tehničkih karakteristika takav će vlak biti pogodno prijevozno sredstvo i za relacije Knin-Split (Šibenik) i Knin–Zadar poglavito za prigradski promet Split-Kaštel Stari dok se ne elektrificira pruga Ogulin-Split. Ukupan kapacitet vlaka je 450 putnika (224 sjedala) i kao takav zamjenjuje konvencionalni vlak koji se sastoji od dizel lokomotive i 5 vagona. Osim dvostruko manje mase u odnosu na konvencionalni vlak, dizel-električni motorni vlak imat će i dvostruko manju potrošnju dizelskog goriva po prevezenom kilometru.
Preneseno s www.hznet.hr – Press centar