Savez za Željeznicu

Održana godišnja Skupština SZŽ

Održana godišnja Skupština SZŽ

U prostorijama tvrtke ALTPRO u Zagrebu 28. veljače 2023. održana je redovita godišnja skupština Saveza za željeznicu na kojoj su jednoglasno prihvaćeni financijski izvještaj i izvještaj o radu Saveza za 2021. i 2022. godinu, a prihvaćen je Plan rada i Financijski plan za 2023. godinu.

Prezentirajući izvješće o radu za proteklo razdoblje predsjednik SZŽ Ante Klečina rekao je to da su aktivnosti bile zadovoljavajuće, s obzirom na cjelokupnu situaciju izazvanu pandemijom COVID-19, koja je znatno utjecala na rad svih nevladinih udruga koje se financiraju iz projekata, donacija i članarine. SZŽ je djelovao u četiri glavna područja: edukacijski projekti, istraživačke djelatnosti, promotivne aktivnosti i komuniciranje unutar organizacije. Aktivnosti su se, manje ili više  uspješno, provodile nacionalne projekte, gospodarsku djelatnost i dodatne aktivnosti na volonterskoj bazi. U proteklom razdoblju nije bilo projekata iz EU fondova jer Savez nije imao dovoljno sredstava da prvo uloži pa onda povrati novac iz takvih projekata, ali je na nacionalnoj razini proveo Projekt alternativne mobilnosti u suradnji sa jedinicama lokalne samouprave, a kroz gospodarsku djelatnost radio je na izradi studija mobilnosti sa jedinicama lokalne samouprave te održao 7 javnih tribina. O svemu smo izvještavali na našim mrežnim stranicama i FB stranici pa tu nećemo ići u detalje.

Koordinatorica Bojana Malašić prezentirala je financijski izvještaj od 1. siječnja 2021. do 31. prosinca 2022. i pri tome rekla to da je Savez uspio prebroditi tešku financijsku situaciju, kao posljedicu mjera vezanih uz pandemiju COVID-19, zbog smanjenih prihoda Savez je izašao iz sustava PDV-a, a svoje obveze izvršavao je redovito.

Plan rada za 2023.

U ovoj godini Savez nastavlja suradnju sa županijama, kao i jedinicama lokalne samouprave, sa idejom izrade prometne studijske dokumentacije te sudjelovanja u promotivnim i edukativnim kampanjama, kao i ostalim konzultacijama na temu izrade projekata održivog prometa. Tijekom 2023. planira se organizacija četiri okrugla stola o željeznici, nastavlja se informiranje članica i javnosti o novostima vezanim za željeznicu putem mrežne i FB stranice, planiraju se direktni sastanci sa članicama te umrežavanje članica na mogućim projektima. Financijskim planom za 2023. očekuju se prihodi od 36.700 EUR-a, a koji će se u većini ostvariti projektnim aktivnostima, uplatom članarine i organizacijom okruglih stolova, dok bi rashodi trebali biti nešto niži, a što je dovoljno za nesmetano funkcioniranje udruge.

Tijekom rasprave predstavnik RCC-a Hrvatska Milan Brkić predložio je, kao jednu od tema za ovogodišnje okrugle stolove, temu „Održivost željezničkog prijevoza“ sa ekonomskog stajališta. To je obrazložio potrebom da se nadležno ministarstvo, upravitelj infrastrukture i zainteresirani korisnici upozore na izazove koje pred željezničke prijevoznike stavlja modernizacija infrastrukture, što je Brkić nazvao „stihijskim ulaganjima“, a koja su dovela do kaosa na mreži. Napomenuo je da MMPI ignorira potrebe i mišljenja „privatnih” željezničkih prijevoznika jer pod „željezničkim sektorom“ smatra samo grupu poduzeća u državnom vlasništvu, što je ilustrirao činjenicom da su u zadnje vrijeme donesena tri važna strateška dokumenta vezana uz željeznički prijevoz, a “privatni” prijevoznici, koji obavljaju 60 posto teretnog prijevoza željeznicom, uopće nisu imali priliku sudjelovati u njihovu stvaranju.

Predstavnik Međimurske županije Ivica Rus predložio je to da se u Plan rada uvrsti i izrada analize ulaganja u održavanje cestovne infrastrukture i koliko u tome sudjeluje teretni promet, koliki bi se postotak cestovnog teretnog prijevoza uz zakonske restrikcije i poticaje mogao prebaciti na željeznicu, kolike bi to uštede donijelo koje bi se mogle upotrijebiti za obnovu željezničke infrastrukture.

Također, predložio je da se pokrene inicijativa da se prva dionica pruge Kotoriba – Čakovec registrira kao pomoćni TEN-T koridor, što bi moglo ubrzati modernizaciju i elektrifikaciju M501 u dijelu Kotoriba – Čakovec pa nastavno na novu prugu tzv. „Lepoglavsku spojnicu“.

Na kraju Skupštine predsjednik SZŽ Ante Klečina zahvalio je svim članicama na potpori i pozvao ih na još bolju suradnju u ovoj godine kada Savez za željeznicu obilježava 15 godina djelovanja.

Tekst i fotografije: Vlatka Škorić

© 2024 Savez za Željeznicu