Savez za Željeznicu

Grad Stuttgart naručio još Tango vlakova

Grad Stuttgart naručio još Tango vlakova

Gradsko-prigradski prijevoznik u regiji grada Stuttgarta, Stuttgarter Strassenbahnen (SSB – Stuttgartski tramvaji) iskoristio je dodatnu opciju iz već postojećih ugovora te je naručio još 20 garnitura novih S-DT 8.12 lakih željezničkih vozila od proizvođača Stadler Pankow. Vijest je objavljena 13. siječnja ove godine.

SSB je narudžbu za prvih dvadeset lakih vlakova ovog tipa ugovorio početkom 2010. godine, a prvi su vlakovi postali operativni krajem prošle, 2013. godine. Početak isporuke naručenih dodatnih 20 vozila biti će sredinom 2016. godine, a ukupna vrijednost novih 20 garnitura lakih vlakova biti će 73 milijuna Eura. Zanimljivo, isporuka uključuje i veliku količinu rezervnih dijelova.

Laka željeznička vozila tipa S-DT 8.12 dio su obitelji vozila naziva Tango proizvođača Stadlera. Vozila su dvodjelna, ukupne su duljine 39,1 metar, klimatizirana su, širine 2650 mm, ukupnog kapaciteta 106 sjedaćih, te još 144 mjesta za stajanje. U prostoru oko vrata postoji dovoljno mjesta za prihvat nekoliko bicikala i/ili dječjih kolica. Vozila se kreću po standardnom kolosijeku (1435 mm), imaju upravljačnice na oba kraja vozila, kreću se maksimalnom brzinom od 80 km/h, te imaju ukupno osam osovina, a svaka ima svoj zasebni pogon.

DSC_21061_17_01_14_stuttgart_killesberg

Novo lako željezničko vozilo Stadler Tango, S-DT 8.12

Michael Baum, direktor Stadler Pankow tvornice koja se nalazi u Berlinu, a koja je dio Stadler grupe sa sjedištem u Švicarskoj, prilikom nove narudžbe rekao je slijedeće: „Ova se vozila lako prilagođavaju postojećoj infrastrukturi u gradskim središtima i idealna su za uvjete poput tramvajske mreže u Stuttgartu. Mogu prolaziti kroz zavoje vrlo malog radijusa i penjati se usponima do čak 90 promila (9 %).“

Podsjetimo, grad Stuttgart i okolica imali su ranije klasičnu tramvajsku mrežu s klasičnim tramvajskim vozilima na kolosijeku širine 1.000 milimetara. Tramvaj je uglavnom vozio gradskim ulicama zajedno s ostalim cestovnim prometom. No, 70-tih godina prošlog stoljeća lokalne vlasti odlučile su se za ambiciozan projekt pregradnje sustava u laki željeznički sustav koji je u budućnosti trebao u vrlo maloj mjeri koristiti postojeće ulice, te postati laki nezavisni gradsko-prigradski željeznički sustav znatno većeg kapaciteta, točnosti i brzine.

DSC_21078_17_01_14_stuttgart_pragsattel 

Stajalište lake gradske željeznice Pragsattel u Stuttgartu.

Umjesto metarskog kolosijeka novi sustav će započeti koristiti standardni kolosijek širine 1435 mm. U razdoblju od 1983. do 2007. pregradnja se postepeno odvijala liniju po liniju. Također je jedan dio mreže ukopan pod zemlju te je danas od ukupno 128 kilometara mreže gotovo petina u tunelima. Sustav napajanja ostao je jednak starom a radi se o naponskom vodu iznad zemlje napona 750 volti istosmjerne struje.

U razdoblju pregradnje sustava bilo je moguće na pojednim linijama zateći prugu s tri tračnice te su po njima zajednički prometovali stari tramvaji na metarskom i nova laka željeznička vozila na standardnom kolosijeku. Danas je u gradu linija s tri tračnice ostalo svega nekoliko kilometara i treća tračnica služi za promet muzejskom tramvaju koji redovito vozi svake zadnje subote u mjesecu.

Sustavom danas prometuje ukupno 15 redovitih, te još dvije sezonske linije. Sustav ukupno godišnje preveze oko 170 milijuna putnika te je dio prijevozno-tarifne unije Stuttgart (VVS).

Tekst i fotografije: Ante Klečina

Izvori: Railway Gazette, Wikipedia, ssb-ag.de

© 2019 Savez za Željeznicu