“Mogućnosti financiranja integriranog javnog prijevoza” – II. dio konferencije
O ovom ćemo se članku posvetiti 2. dijelu konferencije „Javni prijevoz putnika u funkciji regionalnog razvoja“ pod nazivom”Mogućnosti financiranja integriranog javnog prijevoza”. On slijedi nakon već objavljenog presjeka i prezentacija iz 1. dijela pod nazivom “Uloga IT-a u javnom prijevozu”.
Izlaganja su tako na navedenu temu održali predstavnici BSL Transportation Consultantsa, Saveza za željeznicu, Grada Koprivnice, Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture. Također, priložili smo i prezentacije svakog od izlagača iz drugog dijela konferencije.
Inače, konferencija „Javni prijevoz putnika u funkciji regionalnog razvoja“ koju je organizirao Savez za željeznicu u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom održala se krajem prošlog mjeseca, u prostorima HGK na Novoj cesti u Zagrebu.
Konferencija se bazirala na činjenici da je javni prijevoz u uzletu u svim razvijenim zemljama Europe i svijeta. Njegova pozitivna uloga u ekologiji, energetici, sigurnosti prometa, te urbanom i prostornom planiranju priznata je od strane državnih i lokalnih uprava, znanstvenih institucija, udruga civilnog društva, ali i samih građana. Na konferenciji su se predstavile nove mogućnosti u planiranju i upravljanju sustavima javnog prijevoza, te se prikazalo kako ta nova rješenja financirati.
Predavači i prezentacije
Prvo izlaganje u drugom dijelu konferencije pripalo je Georgu Keyseru, članu BSL Transportation Consultantsa. Njegov specijalistički fokus predstavljen je kroz istraživanje mobilnosti, dizajn integriranog i intermodalnog prijevoza i tarifnih sustava te marketinga i prodaje. Njegova prezentacija dala je uvod o mogućnostima financiranja u njemačkom javnom prijevozu, te uputila na reakciju transportnih tvrtki na postojeću strukturu financiranja.
Glavni koordinator organizatora Saveza za željeznicu, Slavko Štefičar je predstavio razne mogućnosti financiranja. Osim stukturnih kohezijskih fondova koji su namijenjeni direktno RH, upozorio je da postoje i programi zajednice, koji mogu biti značajni za financiranja projekata u javnom prijevozu. Pored programa zajednice, postoje drugi izvori financiranja, kao što su nacionalni programi, ali i krediti novčarskih institucija. To su poglavito EBRD i Svjetska banka. Naglasio je također kako se strateškim promišljanjem razvoja javnog prijevoza i projekata u njemu mogu optimalno kombinirati izvori financiranja u cilju postizanja maksimalnog učinka.
SAVEZ ZA ŽELJEZNICU PREZENTACIJA
Članica Gradskog vijeća Grada Koprivnice, voditeljica diseminacije projekta CIVITAS DYN@MO u Razvojnoj agenciji Sjever DAN te članica Političkog odbora inicijative CIVITAS u mandatu 2013.-2015, Helena Hečimović približila je svoja iskustva u financiranju. Predstavila je projekt CIVITAS DYN@MO iz programa FP 7, kroz koji je Europska komisija sufinancirala mjere održivog prometnog i prostornog planiranja, te mjere usmjerene na promociju čistih vozila. Nadodala je kako Grad Koprivnica sustavno provodi politiku održivog razvoja, posebno u području zgradarstva, energetske učinkovitosti i održive mobilnosti, te je za svoja postignuća nagrađen Nagradom Europskog tjedna kretanja 2008, nagradom Udruge gradova RH INPULS za energetsku učinkovitost u zgradarstvu 2012. i nagradom ManagEnergy 2013. U hrvatskim okvirima prepoznat je i kao grad bicikla.
Filip Brkljača iz Sektora za energetsku učinkovitost pri Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost obavlja poslove pisanja javnih poziva/natječaja, ugovaranja projekata te isplate sredstava Fonda za projekte održivog prometa. Upravo na temelju tog iskustva govorio je o mogućnostima sufinanciranja projekata održivog prometa iz nacionalnog Fonda koji sufinancira i promiče projekte zaštite okoliša, energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije.
Petra Grgasović iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, nalazi se u Sektoru za fondove EU u Službi za pripremu, praćenje i provedbu projekata – voditeljica je projekata koji se financiraju iz fondova EU, ali i koordinator aktivnosti Ministarstva koje se odnose na urbanu mobilnost, te je i predstavnica RH u Stručnoj skupini Europske komisije za urbanu mobilnost. S obzirom na potporu koju treba pružiti razvoju javnog prijevoza radi ostvarenja održive urbane i regionalne mobilnosti, što uključuje sustavno korištenje Europskih strukturnih i investicijskih fondova za financiranje integriranih paketa mjera utvrđenih u lokalnim i regionalnim prometnim planovima gradova i regija – prezentacija je sudionike upoznala s mogućnostima financiranja, ali i s preduvjetima koje za to treba ispuniti.
A.P.
Foto: D. Staničić